Me ei tea täpselt,
kui palju on neid inimesi, kes ettevõtlusest mõtlevad. Veelgi
raskem oleks ära arvata, kui palju ideid on inimestel peast läbi
käinud ja kui paljud neist ilmavalgust on näinud.
Igal juhul on iga
ettevõtmine unikaalne. Isegi kui ärimudel on sama või sarnane, on
iga algus omamoodi, täpselt ühtemoodi ei tee meist keegi mitte
midagi.
Mõni ettevõte
kasvab välja iseenese vajadusest. Kui noor Võrumaa mees Tauri
Kärson 2008. aastal sõjaväkke läks, jäi auto viieks kuuks
seisma:
„Siis see
rentimise mõte tekkiski. 2008. aasta sügisest kuni 2012. aasta
sügiseni oli mõte peas, sinna vahele jäi ülikoolis käimine jms,
mingi etapp elus lõppes ja oli aeg hakata mõtet edasi arendama.
Esmalt võttis ta ühendust vana klassivenna Simo Suleviga ja
ülikooliaegse sõbra Robert Sarvega, et meeskond kokku panna.
Kõigepealt disainis Simo valmis Autolevi
veebilehe näidised A4-paberile. Samal ajal hakkas advokaadist sõber
Robert valmistama ette vajalikke juriidilisi dokumente rentijate ja
autoomanike kaitseks. Kui eeltöö tehtud, läksime parklatesse ning
küsisime autoomanikelt, mida nad arvavad sellest, kui kellelegi oma
isiklik auto rentida. Mõni ütles, et väga hea mõte.
Teine jälle, et nalja teete või, mitte mingil juhul ei anna oma
autot kellelegi.
Siiski selgus, et
enam kui 80% on andnud autot kasutada teistele inimestele, aga siiani
on seda tasuta tehtud, tõenäoliselt sõpradele, tuttavatele.
Hoolimata positiivsest ja negatiivsest tagasisidest oli selge, et
inimestel seisab auto 22 tundi päevast, neil on juba harjumus
laenata seda teistele ja ühtlasi tekitab auto neile iga kuu
arvestatavat kulu:
„Me näeme, et
autoomanikud ei teadvusta, et nad kasutavad autot umbes 10% ajast,
ent samal ajal tekitab auto neile kulusid. Meie eesmärk on aidata
omanikul autokuludega paremini toime tulle, pakkuda võimalust oma
autot lihtsalt ja turvaliselt välja rentida eraisikutele või ka
siis ettevõtetele kolimiseks, töö tegemiseks, reisimiseks, või
võimalust rentida mõnd eksootilist autot, mida endal ei ole.
On inimesi, kes
vajaksid autot, ent erinevatel põhjustel neil seda ei ole, sest kõik
on käe-jala juures. On vaja pikemate
sõitude, näiteks kolimise jaoks kaubikut või puhkusereisiks
kabrioletti. Kuid igapäevaselt ei ole neid mõistlik omada. Meie
ülesanne on pakkuda neile inimestele kiiresti, soodsalt ja
võimalikult lähedalt sobiv auto, mida nad sel hetkel vajavad.”
Mais 2013 valmis
Autolevi veebileht. Tollal oli seal pakkumises seitse autot. Rendile
antavate autode arv hakkas tasapisi kasvama. Kuna autod asuvad igal
pool üle Eesti, on tänaseks võimalik saada auto põhimõttelisel
kasvõi kõrvalhoovist. Autovõrgustiku tihedus sõltub muidugi ka
asustustihedusest. Võrumaal on hõredam asustus, ja autosid on ka
vähem. Mida rohkem sealt Tartu poole liikuda, seda tihedamaks muutub
ka autovõrgustik.
Kokku on Eesti
erinevates nurkades üle 500 auto, nendest pooled on Tallinnas ja
teine pool mujal.
Kindlasti tekitab
inimestes küsimusi renditava auto tehniline korrasolek. Tauri Kärson
selgitab: „Kui auto tuleb meie süsteemi, siis kontrollime auto
tehnilist ülevaatus ja kindlustuse olemasolu. Lisaks sellele annab
auto seisukorrast rentijale infot teiste kasutajate jäetud
tagasiside. Samuti on auto seisukord näha piltidelt. Mitmed
autoomanikud kajastavad meie lehel oma auto hooldusajalugu, et
sellega kinnitada auto väga head seisukorda. Rentijal on õigus
autole järele minnes tehing tühistada, kui auto ei vasta sellele,
mida on meie lehel esitletud. Sellisel juhul saab muidugi tagasi
tasutud raha. Selliste olukordade eest kindlustamegi rentijat
sellega, et rentija tasub alguses summa Autolevile ning pärast
edukat tehingut edastame raha autoomanikule. Tasuda saab nii deebet-
kui kreeditkaardiga otse meie lehel.
Samuti on õigus
tehingust loobuda autoomanikul, kui ta mingil põhjusel ei taha autot
mõnele inimesele rentida. See õigus on olemas, ei ole kohustust
kõiki broneeringuid vastu võtta.
Autolevi teeb
kõigile kasutajatele eelneva taustakontrolli, et tagada turvaline ja
ohutu keskkond. Kontrollitakse juhiloa olemasolu, eelnevate
rikkumiste ajalugu ja teistes avalikes andmebaasides olevaid andmeid.
Auto peab
käest-kätte liikuma puhtana. Seda reeglit peavad järgima mõlemad
tehingupooled, kui just omavahel ei lepita kokku teisiti.
Aga mis saab siis,
kui rentija satub autoga liiklusõnnetusse?
Tauri Kärson: „Kui
autol on kaskokindlustus, siis korvab kahjud kaskokindlustus. Kui
seda pole, tuleb rentijal tekitatud kahjud ise korvata. Kui on
kaskokindlustus, tuleb rentijal tasuda omavastutus, see jääb
enamasti 200‒600 euro
vahele.”
Kaks aastat ajasid
Tauri, Simo Sulev ja Robert Sarv Autolevi asju muu töö kõrvalt,
tänaseks on see juba põhitöökoht. Meeskonda kuulub koos
eestlaste, lätlaste ja soomlastega juba üle 10 inimese, kes on
erinevat moodi seotud, osa teenuseid ostetakse täna ka loomulikult
sisse.
„Elu viis kokku
õigete inimestega väljaspool Eestit. Mõnega neist oli juba enne
kokkupuude vabatahtliku tegevuse kaudu. Samas mõnega viis kokku
osalt juhus ja osalt ka teadlik osalemine õigetel üritustel. Hea
meeskonnaga on rõõm tööd teha.”
Veel lisab Tauri, et
nende äriplaan pole lasta ettevõtet juhusel juhtida ja areneda nii,
nagu aeg seda arendab. Ambitsioon on laieneda lähiriikidesse,
näiteks Soome, Rootsi, Saksamaale või miks mitte ka Poola. Autolevi
lähim suurim konkurent tulebki tegelikult vastu Saksamaal.
Samasugust ärimudelit kasutatakse tänaseks mitmes Euroopa riigis–
Prantsusmaal, Taanis, Norras, Rootsis. Autolevi eristub selle
poolest, et on asunud looma piiriülest võrgustikku. Oluliseks peab
Tauri sedagi, et Autolevist autot võttes ei pea hakkama ennast
võõras riigis tõestama ega identifitseerima, vaid on võimalik
kasutajana juba oma olemasoleva kontoga teenust samadel tingimustel
kasutada.
Ärimudel
on kõigil sarnane – vahendustasu, mis on ka kõige loogilisem.
Äri-ideoloogia seisukohast on eesmärk autoomaniku kulusid
vähendada. Kui teenib tema, teenib ka Autolevi selle tehingu pealt ‒
25%. Maailmapraktikas on vahendustasu 25‒40%,
Autolevi on otsustanud pigem madalama protsendi kasuks. See majandab
kogu teenuste paketi tulevikus ära, kui korralikult käima läheb.
Siiski mõte liigub kogu aeg selles suunas, mida veel lisaks või
paremini teha, kuidas muude teenustega müüki tõsta ja teenust
veelgi paremaks muuta. Kuidas aidata autoomanikel oma autoga
targemalt toime tulla. Kuidas autot mitte omavatele inimestele teiste
auto kasutamine veelgi mugavamaks muuta.
Autolevi
teeb kogu protsessi vältel kõigile kasutajatele taustakontrolli
tagamaks usaldusväärse tehingute keskkonna. Samuti on nende poolt
olemas kõik vajalikud lepingud ja muud dokumendid. Lisaks tehakse
aktiivselt turundust veebilehele rentijate leidmiseks, pakutakse
makselahendusi mugavaks arveldamiseks, tagasisidesüsteemi ja
keskkonda lihtsaks tehingute haldamiseks.
Autoomaniku jaoks on asi lihtne – liitu ja
lisa auto tasuta ning jää ootama broneeringuid. Rentija jaoks on
samuti hoitud süsteem lihtsana – maksad selle hinna, mida näed
auto juures ilma igasuguste lisatasudeta, sõltumata reserveeringu
algus- või lõpuajast.
Tekst: Liana Allas, Tauri Kärsoni jutu põhjal
Fotod: Autolevi
Tekst: Liana Allas, Tauri Kärsoni jutu põhjal
Fotod: Autolevi
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar