teisipäev, 6. september 2016

Oma auto saab panna tulu teenima


Me ei tea täpselt, kui palju on neid inimesi, kes ettevõtlusest mõtlevad. Veelgi raskem oleks ära arvata, kui palju ideid on inimestel peast läbi käinud ja kui paljud neist ilmavalgust on näinud.
Igal juhul on iga ettevõtmine unikaalne. Isegi kui ärimudel on sama või sarnane, on iga algus omamoodi, täpselt ühtemoodi ei tee meist keegi mitte midagi.

Mõni ettevõte kasvab välja iseenese vajadusest. Kui noor Võrumaa mees Tauri Kärson 2008. aastal sõjaväkke läks, jäi auto viieks kuuks seisma:
„Siis see rentimise mõte tekkiski. 2008. aasta sügisest kuni 2012. aasta sügiseni oli mõte peas, sinna vahele jäi ülikoolis käimine jms, mingi etapp elus lõppes ja oli aeg hakata mõtet edasi arendama. Esmalt võttis ta ühendust vana klassivenna Simo Suleviga ja ülikooliaegse sõbra Robert Sarvega, et meeskond kokku panna.  

Kõigepealt disainis Simo valmis Autolevi veebilehe näidised A4-paberile. Samal ajal hakkas advokaadist sõber Robert valmistama ette vajalikke juriidilisi dokumente rentijate ja autoomanike kaitseks. Kui eeltöö tehtud, läksime parklatesse ning küsisime autoomanikelt, mida nad arvavad sellest, kui kellelegi oma isiklik auto rentida. Mõni ütles, et väga hea mõte. Teine jälle, et nalja teete või, mitte mingil juhul ei anna oma autot kellelegi.

Siiski selgus, et enam kui 80% on andnud autot kasutada teistele inimestele, aga siiani on seda tasuta tehtud, tõenäoliselt sõpradele, tuttavatele. Hoolimata positiivsest ja negatiivsest tagasisidest oli selge, et inimestel seisab auto 22 tundi päevast, neil on juba harjumus laenata seda teistele ja ühtlasi tekitab auto neile iga kuu arvestatavat kulu:

„Me näeme, et autoomanikud ei teadvusta, et nad kasutavad autot umbes 10% ajast, ent samal ajal tekitab auto neile kulusid. Meie eesmärk on aidata omanikul autokuludega paremini toime tulle, pakkuda võimalust oma autot lihtsalt ja turvaliselt välja rentida eraisikutele või ka siis ettevõtetele kolimiseks, töö tegemiseks, reisimiseks, või võimalust rentida mõnd eksootilist autot, mida endal ei ole.
On inimesi, kes vajaksid autot, ent erinevatel põhjustel neil seda ei ole, sest kõik on käe-jala juures. On vaja pikemate sõitude, näiteks kolimise jaoks kaubikut või puhkusereisiks kabrioletti. Kuid igapäevaselt ei ole neid mõistlik omada. Meie ülesanne on pakkuda neile inimestele kiiresti, soodsalt ja võimalikult lähedalt sobiv auto, mida nad sel hetkel vajavad.”



Mais 2013 valmis Autolevi veebileht. Tollal oli seal pakkumises seitse autot. Rendile antavate autode arv hakkas tasapisi kasvama. Kuna autod asuvad igal pool üle Eesti, on tänaseks võimalik saada auto põhimõttelisel kasvõi kõrvalhoovist. Autovõrgustiku tihedus sõltub muidugi ka asustustihedusest. Võrumaal on hõredam asustus, ja autosid on ka vähem. Mida rohkem sealt Tartu poole liikuda, seda tihedamaks muutub ka autovõrgustik.

Kokku on Eesti erinevates nurkades üle 500 auto, nendest pooled on Tallinnas ja teine pool mujal.
Kindlasti tekitab inimestes küsimusi renditava auto tehniline korrasolek. Tauri Kärson selgitab: „Kui auto tuleb meie süsteemi, siis kontrollime auto tehnilist ülevaatus ja kindlustuse olemasolu. Lisaks sellele annab auto seisukorrast rentijale infot teiste kasutajate jäetud tagasiside. Samuti on auto seisukord näha piltidelt. Mitmed autoomanikud kajastavad meie lehel oma auto hooldusajalugu, et sellega kinnitada auto väga head seisukorda. Rentijal on õigus autole järele minnes tehing tühistada, kui auto ei vasta sellele, mida on meie lehel esitletud. Sellisel juhul saab muidugi tagasi tasutud raha. Selliste olukordade eest kindlustamegi rentijat sellega, et rentija tasub alguses summa Autolevile ning pärast edukat tehingut edastame raha autoomanikule. Tasuda saab nii deebet- kui kreeditkaardiga otse meie lehel.

Samuti on õigus tehingust loobuda autoomanikul, kui ta mingil põhjusel ei taha autot mõnele inimesele rentida. See õigus on olemas, ei ole kohustust kõiki broneeringuid vastu võtta.
Autolevi teeb kõigile kasutajatele eelneva taustakontrolli, et tagada turvaline ja ohutu keskkond. Kontrollitakse juhiloa olemasolu, eelnevate rikkumiste ajalugu ja teistes avalikes andmebaasides olevaid andmeid.

Auto peab käest-kätte liikuma puhtana. Seda reeglit peavad järgima mõlemad tehingupooled, kui just omavahel ei lepita kokku teisiti.

Aga mis saab siis, kui rentija satub autoga liiklusõnnetusse?

Tauri Kärson: „Kui autol on kaskokindlustus, siis korvab kahjud kaskokindlustus. Kui seda pole, tuleb rentijal tekitatud kahjud ise korvata. Kui on kaskokindlustus, tuleb rentijal tasuda omavastutus, see jääb enamasti 200600 euro vahele.”

Kaks aastat ajasid Tauri, Simo Sulev ja Robert Sarv Autolevi asju muu töö kõrvalt, tänaseks on see juba põhitöökoht. Meeskonda kuulub koos eestlaste, lätlaste ja soomlastega juba üle 10 inimese, kes on erinevat moodi seotud, osa teenuseid ostetakse täna ka loomulikult sisse.
„Elu viis kokku õigete inimestega väljaspool Eestit. Mõnega neist oli juba enne kokkupuude vabatahtliku tegevuse kaudu. Samas mõnega viis kokku osalt juhus ja osalt ka teadlik osalemine õigetel üritustel. Hea meeskonnaga on rõõm tööd teha.”
Veel lisab Tauri, et nende äriplaan pole lasta ettevõtet juhusel juhtida ja areneda nii, nagu aeg seda arendab. Ambitsioon on laieneda lähiriikidesse, näiteks Soome, Rootsi, Saksamaale või miks mitte ka Poola. Autolevi lähim suurim konkurent tulebki tegelikult vastu Saksamaal. Samasugust ärimudelit kasutatakse tänaseks mitmes Euroopa riigis– Prantsusmaal, Taanis, Norras, Rootsis. Autolevi eristub selle poolest, et on asunud looma piiriülest võrgustikku. Oluliseks peab Tauri sedagi, et Autolevist autot võttes ei pea hakkama ennast võõras riigis tõestama ega identifitseerima, vaid on võimalik kasutajana juba oma olemasoleva kontoga teenust samadel tingimustel kasutada.

Ärimudel on kõigil sarnane – vahendustasu, mis on ka kõige loogilisem. Äri-ideoloogia seisukohast on eesmärk autoomaniku kulusid vähendada. Kui teenib tema, teenib ka Autolevi selle tehingu pealt 25%. Maailmapraktikas on vahendustasu 2540%, Autolevi on otsustanud pigem madalama protsendi kasuks. See majandab kogu teenuste paketi tulevikus ära, kui korralikult käima läheb. Siiski mõte liigub kogu aeg selles suunas, mida veel lisaks või paremini teha, kuidas muude teenustega müüki tõsta ja teenust veelgi paremaks muuta. Kuidas aidata autoomanikel oma autoga targemalt toime tulla. Kuidas autot mitte omavatele inimestele teiste auto kasutamine veelgi mugavamaks muuta.

Autolevi teeb kogu protsessi vältel kõigile kasutajatele taustakontrolli tagamaks usaldusväärse tehingute keskkonna. Samuti on nende poolt olemas kõik vajalikud lepingud ja muud dokumendid. Lisaks tehakse aktiivselt turundust veebilehele rentijate leidmiseks, pakutakse makselahendusi mugavaks arveldamiseks, tagasisidesüsteemi ja keskkonda lihtsaks tehingute haldamiseks.

Autoomaniku jaoks on asi lihtne – liitu ja lisa auto tasuta ning jää ootama broneeringuid. Rentija jaoks on samuti hoitud süsteem lihtsana – maksad selle hinna, mida näed auto juures ilma igasuguste lisatasudeta, sõltumata reserveeringu algus- või lõpuajast.

Tekst: Liana Allas, Tauri Kärsoni jutu põhjal
Fotod: Autolevi
 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar